Rola 2/2

Jak jsem slíbil, píšu druhou část o nádražích v Brně v Ostravě. Ostravský jsem už opěvoval, tak pome na to brněnský.

Trochu jsem doufal, že Brno konečně má důstojnej prostor, kam když přijede cizinec, přivábí ho ke krásám mýho rodnýho města. No, nemá. Je to stále jedno a totéž. Nástupiště jsou sice přemalovaný, všechno vypadá renovovaně, ale chaos a zmatek zůstává. Tak předně. Vystoupíte z vlaku a můžete si vybrat, kterým podchodem půjdete. A začíná boj. Jeden vás totiž dovede do hlavního podchodu od Vaňkovky k Letmu, druhej pak do příjezdové haly (ošklivé).

IMG_0414.jpg
Pohled od příjezdové haly napříč prostorem před nádražím do Masarykovy ulice.

Když přijedete s velikým kufrem nebo jste na vozíku, tak jste takřka nahraní. Výtahy jsou úplně na konci peronů, špinavý a smradlavý, že já bych do nich vlezl jen v krajní nouzi. Z peronu vás svezou právě do podchodu, odkud jsou nahoru schody (do haly) nebo po kusu cesty další výtah (eskalátor) právě do Letma (to je ten divnej nákupák naproti nádru). No jo, jenže co když chcete jet dál šalinou? Smůla. Skákání přes koleje a silnici vás nemine, leda byste z podchodu šli schodama na jedno z nástupišť MHD (jsou dohro 4 a každý vede šaliny jinam). Vozíčkáři prostě musí chtě nechtě přežít ten humus výtah z peronu, dojet podchodem k dalšímu výtahu, vyjet na povrch u Letma, po chodníku objet prostor před nádražím, dát bacha na přechodu a v kolejišti a vědět, ze kterýho nástupiště jim jede právě jejich spoj. My ostatní vylezeme většinou rovnou před nádr (před jednu z hal, z nichž ta odjezdová je přesraná obchodama, je tam mrak lidí, málo místa a světla, prostě prostor, ve kterým nechcete být). Před budovou ale nemůžete rovnou zamířit na tramvaj, protože vám v pohybu brání frekventovaná silnice a zábradlí u nástupiště. Zas to musíte obejít, přes koleje a silnici.

IMG_0415.jpg
Letmo je ten bílej barák s dírama.

Brněnský nádraží má ale výhodu v tom, že je rovnou v centru. Překonáte-li šaliny a auta, můžete se jít rovnou projít po Masarykově ulici, která vás dovede na náměstí Svobody (hlavní náměstí) a dál pak třeba po České na jinej dopravní uzel (ještě zmatenější než nádr, ale zas hezčí).

brnohln.png

Já vám nevím. Je hodně fajn mít to na vlak kousek od centra, ale myslím, že město typu Brna si zaslouží prostornější a kultivovanější prostor pro cestující. Cizinci, co vím, jsou obvykle zmatení jak lesní včely a jejich první dojmy je budí pár nocí pobytu v Brně.

Za mě to chce změnu. Nádraží posunout pát set metrů, udělat pořádnou halu, čistou a světlou, vyřešit pohyb cestujících, včetně vozíčkářů, před nádražím mít pěší zónu (maj to tak třeba i v Olomouci) a do centra vést MHD tak, jak je to v Ostravě (klidně dvěma směry, spodním na Masarykovu, horním na Českou). Navíc, nový nádraží tak, jak je v jednom z návrhů, může sousedit s ústředním autobusovým nádražím, což by zas zlepšilo přestupování. A to vůbec nemluvím o tom, že mezi vlakáčem a autobusákem je Vaňkovka, kde seženete všecko a můžete si tam cestou nakoupit. Třeba se dožiju doby, kdy bude Brno opravdu metropole!

 

Reklamy

One comment

  1. Pro uklidnění: Bratislava má ještě desetkrát hnusnější nádraží.
    Ale souhlasím, i Brno a všichni jeho návštěvníci si zaslouží vlídnější dopravní svatostánek.

    To se mi líbí

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s